fredag 8 juli 2016

Redan sommar

Hej kära bloggläsare!

Tiden har sprungit iväg sen sist och väldigt mycket har hänt och därav har jag inte haft möjlighet att blogga på väldigt länge. Våren blev inte alls som jag tänkt, då jag råkade ut för en olycka, men som tur är lever jag och kan gå och är på god väg framåt i livet igen. När man råkar ut för något sånt här inser man hur skört livet är och vad tacksam man ska vara över även de små sakerna.

Nu tar vi nya tag och jag blåser liv i min blogg igen och hoppas att ni följer med mig genom vardagen. Mina odlingar som jag höll på med sist, innan allt hände, växer och frodas och vi har börjat skörda de första gurkorna, tometerna, sallad, dill, persilja, potatis. Dock blev inte odlingarna så stora i år som jag hade tänkt mig, men nästa år då hoppas jag att vi alla får vara hela och friska och att vi kan bli självförsörjande på grönsaker, i alla fall under sommaren och hösten.

Bakning är en annan sak som alltid legat mig varm om hjärtat och äntligen har jag kommit igång att baka igen. Visst hör det sommaren till att sitta ute i trädgården och äta hembakade kakor och dricka hemgjord saft. Här är mitt recept på super enkla men mycke goda gaffelkakor.

Gaffelkakor ca 50st

200 gr extrasaltat smör (rumstempererat)
4 msk strösocker
4,5 dl vetemjöl
ca 2 dl russin

Blanda samman alltihop och rulla sedan ut små bollar och lägg på en plåt. Tryck till med en gaffel på dem så de är ca 1cm tjocka. Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills de fått en något gyllenbrun färg. Låt kallna på plåten och förvara sedan i en burk. Går även jättebra att frysa.




Ha nu en riktigt skön fredagskväll!

Kram
Ester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar