lördag 13 februari 2016

Hej!

Så va det lördag. Lite speciell känsla trots att mina dagar i stort sett ser lika dana ut. Men att avsluta morgon mjölkningen med att lyssna på ring så spelar vi, det ger den rätta lördagskänslan.

Denna dagen ägnas till stor del åt mina växter och alla fröer som ska förkultiveras nu. Flera nya spännande tomatsorter ska testas i år blandat med säkra gamla favoriter. Hittills är paprikor, chili,  tomater och vallmo sålda.  Paprikor och chili är först ut att växa.
Varenda fönsterbänk börjar fyllas med lådor som ska gro. Och på diskbänken under bänkbelysningen hamnar dom så fort jag omskolat dem den första gången. Men i år lär förkultiveringsodlingen bli mycke större än vanligt så det får bli ett rum i källaren som ska inredas med bänkar och bra växt belysning. Har önskat mig ett växthus i flera år nu och nu hoppas jag att det blir verklighet i år. Även ett nytt stort grönsaksland ska det bli och säkerligen en och annan låda (pallkrage) till. Älskar att odla! Och visst är det mycket godare (och nyttigare) att äta egenodlat. Bara jag lyckas vinna över sniglarna i år igen. Förra året gick riktigt bra men i år blir odlingsområdena större och mer arbete att hålla dom små rackarna därifrån. Tanken är att i år odla så mycket att jag även ska kunna sälja. Jag kommer både att sälja plantor och mogna grönsaker längre fram, allt efter säsong. Vill att så många som möjligt ska ha möjlighet att äta riktigt hemodlat.

Kram
Ester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar